Publikācijas šajā lapā



Prognozējamo melnbalto attēlu drukas rezultātu iegūšanas organizācija, izmantojot divas, trīs vai četras krāsas (duotone, tritone, quadtone)


Visas nomērītās vērtības prognozējamā rezultāta iegūšanai būs pamatotas ar testa drukas mērījumu datiem.

Cienījamie kolēģi!

Vēlos piedāvāt jūsu uzmanībai Duotone/Tritone/Quadtone prognozējamā drukas rezultāta metodiku. Attēla sagatavošanas veids, kurā tiek izmantota jauktu krāsu (piemēram, Pantone) rastru pārklāšana vienam ar otru. Piedāvātā metodika ļauj ņemt vērā toņa izmaiņas un raksturu, kādā viena krāsa uzklāsies virs otrās (trapping), jauktas krāsas rastrēšanas laikā.
Metodika ir domāta Photoshop programmas lietotājiem. Diemžēl, šajā programmā esošā attēlu vizualizācija nav pietiekami precīza. Tas ir tāpēc, ka Photoshop programmas aprēķinu veikšana rastrēta attēla vizuālai prognozei notiek neņemot vērā reālā drukas procesa rezultātu un starp tiem nav tiešas sakarības. Nav arī iespējas iegūt nepieciešamās precizitātes paraugnovilkumu.

Metodikai ir divi pamata pielietošanas virzieni.
1.    Autoriem, kuri vēlas izdot savas fotogrāfijas un paši māk tās apstrādāt tālākai drukai ar jauktām krāsām.
2.    Prepress speciālistiem, kuriem jāgatavo attēli drukai ar jauktām krāsām, ja rīcībā ir autora paraugs uz papīra vai elektroniskā formātā.

Druka divās vai trīs krāsās CMYK vietā ļauj ne tikai ietaupīt finanšu līdzekļus, bet arī sniedz iespēju detalizētāk atspoguļot gan gaišos, gan vidējos toņus, gan arī attēla kontrastu.

Ja drukas rezultātā prognozēšanas mehānisma nav, šīs prasības ievērot ir praktiski neiespējami, izņemot vienīgo – daudzkārtēju mēģinājumu ceļu. Mūsdienās pastāvošā kārtība nosaka tieši šādu ražošanas procesu. Tiek izdarītas dažas viena attēla krāsu dalīšanas “izmēģinājuma” versijas un pēc drukas tiek izvēlēts viens visprecīzākais paraugs, ja tādu vispār izdodas “dabūt virsū” nodrukātai loksnei. Apmierinošais krāsu dalīšanas variants tiek pielietots visām pārējām fotogrāfijām, nemot vērā katra attēla individuālās īpašības.

Так Photoshop «показывает» изображение в режиме DuotoneНа печати и цветопробе изображение выглядит именно так
1. att. Šādi Photoshop «parāda» attēlu Duotone un Multichannel režīmā.
© Juris Kmins, Rīga
2. att. Šādi Photoshop «parāda» attēlu View-Proof Setup režīmā= Quasi-CMYK-profile + RGB-output-profile. Pie drukas un krāsu paraugnovilkumā attēls izskatās tieši tā.

Piedāvātās metodikas principiālā atšķirība slēpjas nevis vispiemērotākā testa drukas rezultāta izvēlē, bet autora vēlmēm visatbilstošākā attēla izveidē. Prepress speciālistam tādā gadījumā parādās iespēja koriģēt attēlu, ņemot vērā reālus drukas apstākļus, lai nodrukāta eksemplāra krāsas sakristu ar autoram vēlamām. Drukas apstākļu veidošana un ievērošana ir ļoti plaša, atsevišķas sarunas tēma.

Raksta ilustrēšanai es izmantošu testa drukas rezultātus, kurus man laipni sniedza Pāvels Hazanovs («Галерея Печати»,  Sanktpēterburga), atsaucoties uz lūgumu izmēģināt manu metodiku un sagatavojot drukai vienu no saviem pasūtījumiem.

Pamata ideja ir divu profila failu izmantošanā. Viens «quasi-CMYK-profile» (sk. 3. att. “H_CyanBlack.icc“) fails ļauj veikt divu, trīs vai četru attēla kanālu korekciju. Otrs, RGB-output-profile (sk. 3. att. “H_sRGB_BlackWG7.icc“) fails ir paredzēts precīzai vizualizācijai gan ekrānā, gan uz krāsu paraugnovilkuma.

Рис. 2. Так может выглядеть набор установок Color Settings3. att. Šādi var izskatīties attēlu rediģēšanas iestatījumi Color Settings Photoshop programmā

«Quasi-CMYK-profile» faila izmantošana nozīmē jauktu krāsu mērījumu rastrēšanas vērtību iekļaušanu Cyan, Magenta, Yellow, Black kanālos, atkarībā no krāsu daudzuma un toņiem. Viss darbs notiek ar CMYK failu, kuram tiek piešķirts (Assign) drukas procesa profils. Izskatāmajā gadījumā – H_CyanBlack.icc. Šis starpprofails pēc savas būtības ir vajadzīgs tikai tāpēc, ka Photoshop programmas Duotone/Tritone/Quadtone un Multichannel režīmos nav iespējams ieslēgt tā saucamo «SoftProof» režīmu ar View/Proof Setup komandas palīdzību.

Metodikas pamatbūtības vienkāršošanai es palikšu pie divu krāsu drukas varianta. Tieši šim attēlošanas veidam arī bija nodrukātas testa skalas.Tika izmantotas Black un Pantone WarmGray 7 C krāsas drukai uz krītota papīra. Piemēram es izmantoju drukai divās krāsās sagatavotu attēlu (sk. 1., 2. att.) un pašu skalu (sk. 4. zīm.) lai parādītu starpību divu krāsu attēlu vizuālizācijā Photoshop līdzekļiem “ierastajā režīmā” (Duotone un/vai Multichannel) un ar piedāvātās metodikas palīdzību.

Хорошо заметны цветовые отличия, учитывать которые и призвана предлагаемая методика
4. att. Attēla augšdaļā: šādi Photoshop «parāda» kontroles skalu Multichannel režīmā. Apakšējā daļā: šādi skala izskatās pie drukas View/Proof Setup režīmā = Quasi-CMYK-profile + RGB-output-profile. Labi redzamās krāsu atšķirības, kuru novēršanai ir paredzēta piedāvātā metodika.

Un tagad par pašu metodiku. Viens no profiliem tiek pieslēgts Color Setting/Working Space/CMYK, bet otrais – Color Setting/Working Space/RGB. (sk. 3. att.). Color Setting/Working Space/Spot telpā tiks izmantoti jaukto krāsu mērījumu rezultāti Spot Dot Gain/TVI vērtību noteikšanai, mūsu gadījumā – H_WG7.icc. Visi mērījumu rezultāti ir gūti no vienas speciāli sagatavotas skalas. «Quasi-CMYK-profile» faila Cyan, Magenta,Yellow, Black kanālos – iekļauti dažādu jauktu krāsu mērījumu rezultāti. Aprakstītā gadījumā, Pantone WarmGray 7 C krāsas mērījumi ir iekļauti Cyan kanālā. Profila faila izmantošana tādā veidā ļauj veikt precīzāku vizualizāciju un krāsu korekciju pa kanāliem. “Precīzāka” vizualizācija tiek nodrošināta ar RGB-output-profile profila faila izmantošanu, kurš tiek izmantots apskatam View/Proof Setup režīmā. Šis fails ir paredzēts precīzai attēla atkārtošanai gan krāsu korekcijas procesā, gan krāsu paraugnovilkuma drukas režīmā (sk. 5.att.). No testa skalas mērīšanas iegūtie dati gan par Spot Dot Gain/TVI, gan par krāsu pārklāšanos (1+2, 1+3, 2+3, 1+2+3) ļaus atspoguļot attēla izmaiņu raksturu, pārejot Duotone/Tritone/Quadtone režīmā (sk. 6. att.). Kaut gan nav iespējams ņemt vērā datus rastriem uzklājoties vienam virs otrā, šī vizualizācija nebūs pietiekami precīza, bet sniegs kopējo saprašanu par to, kā izskatīsies attēls, izvēloties kanālu ģenerācijas līmeni jauktām krāsām.
Так может выглядеть набор установок Print Settings в Photoshop для печати цветопробы изображения.Для редактирования Duotone/Tritone/Quadtone
5. att.  Šādi var izskatīties iestatījumi Print Settings Photoshop programmā krāsu paraugnovilkuma drukai.6. att. Šādi var izskatīties iestatījumi Duotone Options Photoshop programmā Duotone/Tritone/Quadtone rediģēšanai.

Augšminētās metodikas pielietojuma priekšrocība ir tā, ka tiek ņemta vērā papīra reālā nokrāsa, kas ir aktuāli, ņemot vērā pēdējā laikā plaši pielietojamā optiskā balinātāja pielietojumu. Tā atspoguļo reālās krāsas toni, kas ir sajaukts drukai, nevis pēc Photoshop noteiktām vērtībām.

Kolorimetriskā krāsu reproducēšanas iekārtu iestatīšana >>