Prognozējamo
melnbalto attēlu drukas rezultātu iegūšanas organizācija, izmantojot
divas, trīs vai četras krāsas (duotone, tritone, quadtone)
Visas nomērītās vērtības prognozējamā rezultāta iegūšanai būs pamatotas ar testa drukas mērījumu datiem.
| Cienījamie kolēģi!
Vēlos piedāvāt jūsu uzmanībai Duotone/Tritone/Quadtone prognozējamā drukas rezultāta metodiku. Attēla sagatavošanas veids, kurā tiek izmantota jauktu krāsu (piemēram, Pantone)
rastru pārklāšana vienam ar otru. Piedāvātā metodika ļauj ņemt vērā
toņa izmaiņas un raksturu, kādā viena krāsa uzklāsies virs otrās (trapping), jauktas krāsas rastrēšanas laikā. Metodika ir domāta Photoshop programmas lietotājiem. Diemžēl, šajā programmā esošā attēlu vizualizācija nav pietiekami precīza. Tas ir tāpēc, ka Photoshop
programmas aprēķinu veikšana rastrēta attēla vizuālai prognozei notiek
neņemot vērā reālā drukas procesa rezultātu un starp tiem nav tiešas
sakarības. Nav arī iespējas iegūt nepieciešamās precizitātes
paraugnovilkumu.
Metodikai ir divi pamata pielietošanas virzieni. 1. Autoriem, kuri vēlas izdot savas fotogrāfijas un paši māk tās apstrādāt tālākai drukai ar jauktām krāsām. 2. Prepress
speciālistiem, kuriem jāgatavo attēli drukai ar jauktām krāsām, ja
rīcībā ir autora paraugs uz papīra vai elektroniskā formātā.
Druka divās vai trīs krāsās CMYK
vietā ļauj ne tikai ietaupīt finanšu līdzekļus, bet arī sniedz iespēju
detalizētāk atspoguļot gan gaišos, gan vidējos toņus, gan arī attēla
kontrastu.
Ja
drukas rezultātā prognozēšanas mehānisma nav, šīs
prasības ievērot ir praktiski neiespējami, izņemot vienīgo –
daudzkārtēju mēģinājumu ceļu. Mūsdienās pastāvošā kārtība nosaka tieši
šādu ražošanas procesu. Tiek izdarītas dažas viena attēla krāsu
dalīšanas “izmēģinājuma” versijas un pēc drukas tiek izvēlēts viens
visprecīzākais paraugs, ja tādu vispār izdodas “dabūt virsū” nodrukātai
loksnei. Apmierinošais krāsu dalīšanas variants tiek pielietots visām
pārējām fotogrāfijām, nemot vērā katra attēla individuālās īpašības.
 |  | 1. att. Šādi Photoshop «parāda» attēlu Duotone un Multichannel režīmā. © Juris Kmins, Rīga | 2. att. Šādi Photoshop «parāda» attēlu View-Proof Setup režīmā= Quasi-CMYK-profile + RGB-output-profile. Pie drukas un krāsu paraugnovilkumā attēls izskatās tieši tā. |
Piedāvātās
metodikas principiālā atšķirība slēpjas nevis vispiemērotākā testa
drukas rezultāta izvēlē, bet autora vēlmēm visatbilstošākā attēla
izveidē. Prepress
speciālistam tādā gadījumā parādās iespēja koriģēt attēlu, ņemot vērā
reālus drukas apstākļus, lai nodrukāta eksemplāra krāsas sakristu ar
autoram vēlamām. Drukas apstākļu veidošana un ievērošana ir ļoti plaša,
atsevišķas sarunas tēma.
Raksta
ilustrēšanai es izmantošu testa
drukas rezultātus, kurus man laipni sniedza Pāvels
Hazanovs («Галерея Печати»,
Sanktpēterburga), atsaucoties uz lūgumu izmēģināt manu metodiku un
sagatavojot drukai vienu
no saviem pasūtījumiem.
Pamata ideja ir divu profila failu izmantošanā. Viens «quasi-CMYK-profile» (sk. 3. att. “H_CyanBlack.icc“) fails ļauj veikt divu, trīs vai četru attēla kanālu korekciju. Otrs, RGB-output-profile (sk. 3. att. “H_sRGB_BlackWG7.icc“) fails ir paredzēts precīzai vizualizācijai gan ekrānā, gan uz krāsu paraugnovilkuma.
 | 3. att. Šādi var izskatīties attēlu rediģēšanas iestatījumi Color Settings Photoshop programmā |
«Quasi-CMYK-profile» faila izmantošana nozīmē jauktu krāsu mērījumu rastrēšanas vērtību iekļaušanu Cyan, Magenta, Yellow, Black kanālos, atkarībā no krāsu daudzuma un toņiem. Viss darbs notiek ar CMYK failu, kuram tiek piešķirts (Assign) drukas procesa profils. Izskatāmajā gadījumā – H_CyanBlack.icc. Šis starpprofails pēc savas būtības ir vajadzīgs tikai tāpēc, ka Photoshop programmas Duotone/Tritone/Quadtone un Multichannel režīmos nav iespējams ieslēgt tā saucamo «SoftProof» režīmu ar View/Proof Setup komandas palīdzību.
Metodikas pamatbūtības vienkāršošanai es palikšu pie divu krāsu drukas varianta.
Tieši šim attēlošanas veidam arī bija nodrukātas testa skalas.Tika
izmantotas Black un Pantone WarmGray 7 C
krāsas drukai uz krītota papīra. Piemēram es izmantoju drukai divās
krāsās sagatavotu attēlu (sk. 1., 2. att.) un pašu skalu (sk. 4. zīm.)
lai parādītu starpību divu krāsu attēlu vizuālizācijā Photoshop līdzekļiem “ierastajā režīmā” (Duotone un/vai Multichannel) un ar piedāvātās metodikas palīdzību.
 | 4. att. Attēla augšdaļā: šādi Photoshop «parāda» kontroles skalu Multichannel režīmā. Apakšējā daļā: šādi skala izskatās pie drukas View/Proof Setup režīmā = Quasi-CMYK-profile + RGB-output-profile. Labi redzamās krāsu atšķirības, kuru novēršanai ir paredzēta piedāvātā metodika. |
Un tagad par pašu metodiku. Viens no profiliem tiek pieslēgts Color Setting/Working Space/CMYK, bet otrais – Color Setting/Working Space/RGB. (sk. 3. att.). Color Setting/Working Space/Spot telpā tiks izmantoti jaukto krāsu mērījumu rezultāti Spot Dot Gain/TVI vērtību noteikšanai, mūsu gadījumā – H_WG7.icc. Visi mērījumu rezultāti ir gūti no vienas speciāli sagatavotas skalas. «Quasi-CMYK-profile» faila Cyan, Magenta,Yellow, Black kanālos – iekļauti dažādu jauktu krāsu mērījumu rezultāti. Aprakstītā gadījumā, Pantone WarmGray 7 C krāsas mērījumi ir iekļauti Cyan
kanālā. Profila faila izmantošana tādā veidā ļauj veikt precīzāku
vizualizāciju un krāsu korekciju pa kanāliem. “Precīzāka” vizualizācija
tiek nodrošināta ar RGB-output-profile profila faila izmantošanu, kurš tiek izmantots apskatam View/Proof Setup
režīmā. Šis fails ir paredzēts precīzai attēla atkārtošanai gan krāsu
korekcijas procesā, gan krāsu paraugnovilkuma drukas režīmā (sk.
5.att.). No testa skalas mērīšanas iegūtie dati gan par Spot Dot Gain/TVI, gan par krāsu pārklāšanos (1+2, 1+3, 2+3, 1+2+3) ļaus atspoguļot attēla izmaiņu raksturu, pārejot Duotone/Tritone/Quadtone
režīmā (sk. 6. att.). Kaut gan nav iespējams ņemt vērā datus rastriem
uzklājoties vienam virs otrā, šī vizualizācija nebūs pietiekami
precīza, bet sniegs kopējo saprašanu par to, kā izskatīsies attēls,
izvēloties kanālu ģenerācijas līmeni jauktām krāsām.
 |  | 5. att. Šādi var izskatīties iestatījumi Print Settings Photoshop programmā krāsu paraugnovilkuma drukai. | 6. att. Šādi var izskatīties iestatījumi Duotone Options Photoshop programmā Duotone/Tritone/Quadtone rediģēšanai. |
Augšminētās
metodikas pielietojuma priekšrocība ir tā, ka tiek ņemta vērā papīra
reālā nokrāsa, kas ir aktuāli, ņemot vērā pēdējā laikā plaši
pielietojamā optiskā balinātāja pielietojumu. Tā atspoguļo reālās
krāsas toni, kas ir sajaukts drukai, nevis pēc Photoshop noteiktām vērtībām.
|